torsdag 22. september 2011

Plommesyltetøy

Jeg har prøvd igjen å lage syltetøy uten ekstra pektin.. Blir sikkert ikke stivt nå heller, men da kan jeg ha det på
muslien og det er bare ekte saker i denne.
Inspirasjonen fikk jeg fra disse 2 oppskriftene som jeg blandet:
http://cuisine.journaldesfemmes.com/recette/337968-confiture-de-prunes-rouges
http://www.marmiton.org/recettes/recette_confiture-de-prunes-aux-clous-de-girofle_23557.aspx

I morgen skal jeg kjøpe flere plommer og prøve denne :).

2 kg godt modne blå plommer
1 kg sukker
1,5 sitroner (saften)
6 nelliker
1 vaniljestang som jeg skjærte i 2 og i 4..

La plommene (delt i 2 uten steiner) + sitron og nelliker og vanilje i en stor salatbolle og helte sukker over.
Lot de stå til dagen etter til de hadde saftet seg.

Så kokte jeg alt i 15 min, tok ut plommene. kokte "sausen" videre i 20-30 min.
la plommene tilbake, rørte rundt og la på glass.

ca 6 glass.
Se her for how to.
Sikkert godt med kanel eller ingefær også. Det skal jeg prøve neste gang :).