søndag 9. desember 2012

Surdeigs brød eller rundstykker

Nå er vi sart der! :)
Siste oppdatering på brød prosjekt kommer her:

Basis er at det alltid må være minst halvparten fint mel i deigen. Så kan du variere den andre halvdelen med forskjellige grove meltyper og nøtter og frø.

Min grunnoppskrift er:
300 g fint mel
150 g grovt.
3-400 g kaldt vann
1 ts salt.
150 gram frisk surdeig ferdig til baking
Resten er TID

Siste skudd på stammen er å blande inn 100 g fint speltmel i den (ta av det fine melet). Det gjorde underverker! Jeg har aldri laget så flotte brød og rundstykker.
Bruker også Vår hvete. Men er ikke sikker på om det er viktig. Men speltmel var bra!

Et eksempel:

ca 50 g linfrø knuses i kaffekvern (bruk så mye som du får inn i den lille blanderen).
Sett de knuste frøene i en skål med vann og la de stå til neste dag.

En liten skål medd Grov rug settes også i vann til neste dag.

Mos hasselnøtter grovt eller til mel.

ha i alltid i minst 50 g fint rugmel.

Ellers kan du variere med  solsikkefrø, grove havregryn, etc..

Surdeigen er noe for seg selv, men jeg har en super surdeigskultur som jeg starter opp med ca 2-3 dl som jeg øker opp med 140g mel og 100 g vann som blandes og står til det bobler friskt, gjerne i kjøleskapet natten over og så ut på benken i romtemp før det skal blandes med alt det andre.

Deigen blanes først sammen litt minst en halvtime før du har salt i.

La den sammenblandede deigen med alt i stå i kjøleskapet til dagen etter.

Lag runsdstykker med å legge "kaker" på stekebrettet med 2 skjeer.
Eller i brødformer (da bør deigen være litt mer fast).
La deigen stå på benken og etterheve tildekket i formen eller på platen en tid før du steker (1 time?).

Stekes på MAX varme først i 10 min, deretter 220 i 10 min for rundstykker,
eller for brød først 10 mi på MAX , så  35 min på 220 med bakepapir på toppen .
Kutt i brødet med en skarp kniv for å la det vokse i ovnen.

Må prøve å lage det i rømertopf..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar